Dag 11 (donderdag 9 augustus)

9 augustus 2018 - Bowness-on-Solway, Verenigd Koninkrijk

Laatste wandeldag. Geslapen en ontbeten in Fern Lee Guesthouse. Een herenhuis omgebouwd tot hotelletje met ontbijtmogelijkheid. Zeer netjes. Wel naast een drukke weg, maar daar hebben we in de nacht niets van gemerkt. Goeie ramen. In 2015 heeft daar de zaak blank gestaan, de Eden kon het regenwater niet aan. Dat verbaasde ons want de rivier de Eden is een matig stroompje en wel 300 meter van het pand vandaan. Toch moest de begane grond helemaal hersteld worden. Er lag een boek met foto's van die overstroming.
Vroeg vertrokken en het eerste anderhalf uur stevig doorgestapt. Goed begaanbare paden en wegen. Schitterend wandelweer. Bij Grinsdale gesproken met iemand die al 15 jaar vrijwilliger van de Hadrianus trial was. Hij was nu bezig om de brandnetels en bramen weg te snoeien bij die klaphekjes (in en uitgang van weilanden). Om half 1 rustig in het zonnetje gegeten. Met uitzicht over de weilanden en wolkenvelden die Hollands aandeden. Na Burgh by Sands een saai recht stuk van 3 mijl door de "uiterwaarden" van de Eden. Over een asfalt weg met redelijk wat verkeer. Wel met waarschuwingsborden dat bij erg hoog tij er 1 tot 3 voet water op de weg kan staan. Vlak voor Port Carlisle kregen we goed zicht op de Eden en daarachter de Solway. Bij Port Carlisle stond een mannetje met een zelfgemaakte wegwijzer die voor een pond per persoon je plaats van herkomst hierop aanbracht. Na 1 mijl aangekomen bij het eindpunt en konden we na een heerlijke wandeldag ons laatste stempeltje plaatsen.Een lekkere pint bier gedronken en de laatste B&B, met de toepasselijke naam "Wallsend" opgezocht. 's Avonds gegeten in de enige lokale pub "The Kings Arms" (wat een slechte vette frieten zeg) daarna nog even naar het eindpunt gewandeld.

1. Rutger Tromp:
    10 augustus 2018
    Jullie hebben het volbracht. Stoer! Het was leuk om elke dag even met jullie 'mee te lopen'.
    Ook mooie foto's. Bedankt. Wel thuis en tot ziens.

Ruud
  2. Sjoukje Leusink:
    10 augustus 2018
    Knap hoor dat jullie het gehaald hebben! Erg leuk dat we elke dag een stukje mee mochten beleven! Goede reis terug!
    Sjoukje